بررسی روش های اقامت و مهاجرت به ایتالیا - سفری دیگر

بررسی روش های اقامت و مهاجرت به ایتالیا

4 شهریور 1401

ایتالیا به علت امکانات رفاهی مناسب یکی از مقاصد جذاب برای مهاجران محسوب می‌شود. در این مقاله شما را با راه‌های اقامت و مهاجرت به ایتالیا آشنا می‌کنیم.

ایتالیا به علت امکانات رفاهی و مناسب خود یکی از مقاصد جذاب برای مهاجران محسوب می‌شود. این کشور از لحاظ جغرافیایی در جنوب اروپا واقع شده است و زیبایی‌های بی‌شمار آن هرساله تعداد زیادی مهاجران را به این کشور جذب می‌کند. در این مقاله قصد داریم شما را با راه‌های اقامت و مهاجرت به ایتالیا آشنا کنیم، پس تا پایان با ما همراه باشید.

آشنایی با اقامت و مهاجرت به ایتالیا

همان طور که گفتیم ایتالیا کشوری است در جنوب اروپا که با کشورهای سوئیس، فرانسه، اسلوونی و اتریش همسایه است. پایتخت این کشور شهر رم و پر جمعیت ‌ترین شهر ایتالیا محسوب می‌شود. از مهم‌ترین شهرهای این کشور می‌توان به میلان، جنووا، پالرمو، فلورانس و…اشاره کرد.

از لحاظ فرهنگی هنر، موسیقی و خانواده در بین مردمان این کشور جایگاه بالا و با ارزشی دارند. این کشور به معماری‌های چشم نواز و غذاهای لذیذ معروف است، ایتالیا کشور پیتزاها، پاستاها، پنیرها و پنه است. دین اکثر مردم این کشور کاتولیک و زبان آنها زبان ایتالیایی است که یکی از شاخه‌های زبان لاتین محسوب می‌شود و شباهت زیادی به زبان فرانسوی، آلمانی و پرتغالی دارد.

اکنون که به طور مختصر با این کشور آشنا شدید در ادامه راه‌های اقامت و مهاجرت به ایتالیا را شرح می‌دهیم و به بررسی موردی هرکدام از آنها می‌پردازیم. ادامه این مطلب را از دست ندهید.

آشنایی با ایتالیا

راه‌های اقامت و مهاجرت به ایتالیا

به طور کلی افرادی که قصد مهاجرت به ایتالیا را دارند هفت روش در مقابل آنها قرار دارد. هرکدام این روش‌ها مزایا و سختی‌های خاص خودشان را دارند و افراد باید با توجه به شرایط خود یکی از این روش‌ها را انتخاب کنند. دقت داشته باشید که هرکدام این روش‌ها هم شرایط و بندهای خاصی دارند. این روش‌ها عبارت‌اند از:
• مهاجرت از طریق کار
• مهاجرت از طریق تحصیل
• مهاجرت از طریق سرمایه گذاری
• مهاجرت از طریق ازدواج
• مهاجرت از طریق تولد
• مهاجرت از طریق خانواده
• مهاجرت از طریق پناهندگی

اقامت و مهاجرت به ایتالیا از طریق کار

یکی از روش‌های اقامت و مهاجرت به ایتالیا، مهاجرت از راه کاری و کسب اشتغال در این کشور است. ایتالیا کشوری توسعه‌ یافته است و بر خلاف باور عموم ساختار اقتصادی آن بسیار قوی، پیشرفته و گسترده‌ است. همین امر می‌تواند دلیل بسیار خوبی برای مهاجرت به این کشور از طریق کار باشد.

اگرچه طبق آخرین آمار، نرخ بیکاری در این کشور 10.7 درصد است ولی با توجه به زیرساخت‌های کلی اقتصادی آن، می‌توان اطمینان داشت در صورت داشتن مدرک تحصیلی، تمکن مالی، دانش، تجربه کاری و سازگاری با بازار کار ایتالیا، از نظر شغلی در این کشور به موفقیت خواهید رسید.

برای مهاجرت کاری به ایتالیا باید ویزای کاری بگیرید زیرا ایتالیا ویزای جست و جوی کار ندارد. پروسه جستجوی این گونه است که در داخل خاک خودتان یک کارفرمای ایتالیایی پیدا کنید و با او قرارداد امضا کنید. پس تا اینجای کار متوجه شدید که دریافت ویزای کار از طریق Job Offer یا پیشنهاد کاری صورت می‌گیرد.

توجه داشته باشید که شما علاوه بر داشتن مدرک تحصیلی، تمکن مالی، دانش و مهارت، تجربه کاری و… باید به کارفرمایان مختلف در کشور ایتالیا درخواست‌ کار ارسال کنید. در صورت تأیید درخواست شما توسط کارفرما، اجازه کار در این کشور برای شما صادر می‌شود و بعد از اقدام برای ویزای کاری، اجازه کار و اقامت را دریافت خواهید کرد.

اعتبار ویزای ایتالیا برای کار در این ایتالیا نهایتاً تا 2 سال است اما قابلیت تمدید تا 5 سال هم دارد. متوسط میزان حقوق در این کشور، با در نظر گرفتن مقطع تحصیلی و مشاغل مختلف، چیزی حدود 17000 تا 29000 یورو در سال و یا ماهانه 1420 تا 2400 یورو است.
پیش از تصمیم به اقامت و مهاجرت به ایتالیا لازم است یک نکته مهم را مد نظر داشته باشید. پیدا کردن شغل برای کارجویانی که خارج از اتحادیه اروپا هستند مقداری سخت و زمان بر خواهید خواهد بود. پیشنهاد ما به شما این است که پیش از اقدام، حتماً مدرک تحصیلی، مدرک زبان، تمکن مالی و هزینه‌های اقامت در ایتالیا را در دستور کار خود قرار دهید.

اقامت و مهاجرت به ایتالیا از طریق تحصیل

یکی از روش‌های محبوب بین متقاضیان، برای دریافت اقامت و مهاجرت به ایتالیا، تحصیل در دانشگاه‌های این کشور است. برای مهاجرت تحصیلی شما باید از دانشگاه‌های این کشور پذیرش بگیرید. لازمه گرفتن پذیرش داشتن رزومه تحصیلی و مدرک زبان است. متقاضیان می‌توانند در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اقدام به دریافت پذیرش از دانشگاه‌های مختلف کنند.

در مقطع کارشناسی تحصیل هم به زبان انگلیسی هم ایتالیایی برای دانشجویان فراهم است و 4 سال به طول می‌انجامد. تحصیل در مقطع فوق لیسانس هم به زبان انگلیسی و ایتالیایی امکان‌پذیر است و نزدیک به 2 سال طول می‌کشد.
تحصیل در مقطع دکتری مقداری سخت‌تر است و متقاضیان تحصیل در این مقطع به یک رزومه تحصیلی قوی احتیاج دارند. همچنین شرط داشتن مقالات ISI و یک سوپروایزر در مقطع دکتری الزامی است. مدرک انگلیسی مورد قبول برای این مقطع آیلتس 7 است.

بررسی روش های اقامت و مهاجرت به ایتالیا - سفری دیگر

از دلایل محبوبیت این روش برای مهاجرت به ایتالیا می‌توان به تحصیل رایگان اشاره کرد. دانشجویان می‌توانند از دانشگاه بورسیه تحصیل دریافت کنند که این بورسیه تمام هزینه‌های تحصیل را شامل می‌شود. این بورس تحصیلی تقریباً ده هزار یورو و هزینه زندگی در این کشور ماهانه 800 یورو است.

همچنین دانشجویان می‌توانند در طول دوران دانشجویی خود در این کشور مشغول به کار شوند. از مزایای کار کردن حین تحصیل این است که اگر فردی 3 تا 5 سال سابقه کار در این کشور را داشته باشد می‌تواند از این طریق اقدام به اخذ اقامت دائم در خاک این کشور بکند.

دریافت ویزای کاری در ایتالیا و دیگر کشورها به عنوان ویزای طلایی (golden visa) شناخته می‌شود. ایتالیا برای صادر کردن ویزای سرمایه گذاری 4 راه پیش روی شما قرار می‌دهد:

  1. راه اندازی یک استارت آپ یا کار آفرینی با مبلغ حداقل 500000 یورو
  2. در یک شرکت ایتالیایی 1000000 یورو سرمایه گذاری کردن
  3. سرمایه‌ گذاری به میزان 1000000 یورو در برنامه‌های خیرخواهانه
  4. خرید اوراق قرضه دولتی ایتالیا به مبلغ 2000000 یورو

اقامت و مهاجرت به ایتالیا از طریق ازدواج

یکی از روش‌های اخذ اقامت در کشور ایتالیا ازدواج با یک فرد ایتالیایی تبار است. طبق قانون شهروندی ایتالیا اگر یک فرد خارجی با یک شهروند ایتالیایی ازدواج کند می‌تواند بعد از گذشت سه سال از زندگی مشترک اقدام به دریافت اقامت در این کشور بکند. این ازدواج باید ثبت رسمی شده باشد.

اقامت و مهاجرت به ایتالیا از طریق تولد

اقامت از طریق تولد طبق قانون خاک و خون صورت می‌گیرد به این ‌صورت که اگر کودکی در خاک یک کشور متولد شود تابعیت آن کشور را در یافت می‌کند.

اقامت و مهاجرت به ایتالیا از طریق خانواده

این ویزا در ایتالیا d-visa نام دارد و همان پیوستن به خانواده است. در این روش فردی که اقامت ایتالیا دارد می‌تواند برای اعضای خانواده خود که قصد ماندن در این کشور را دارند اقدام به گرفتن ویزا کند. این ویزا شامل همسر، فرزند زیر 18 سال، و والدین بالای 65 سال می‌شود.

اقامت و مهاجرت به ایتالیا از طریق پناهندگی

این روش سخت‌ترین و خطرناک‌ترین راه برای ورود به خاک ایتالیا به شمار می‌رود و ما آن را به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم. در صورتی که شما سالم به خاک این کشور برسید باز هم باید در کمپ‌های مهاجران با وضعیتی نا مناسب و اسف بار زندگی کنید.
نکته مهم: توجه داشته باشید که خرید ملک در ایتالیا باعث نمی‌شود که بتوانید اقامت این کشور را به دست بیاورید.

مهم‌ترین دلایل متقاضیان برای اقامت و مهاجرت به ایتالیا

مهم‌ترین دلیل محبوبیت این کشور برای مهاجران را می‌توان هزینه‌های پایین تحصیل و زندگی دانست. از طرف دیگر نمی‌توان نقش زیبایی، آب و هوای مطلوب و مردم خونگرم این کشور را در جذب مهاجران نادیده گرفت.

همان طور که مطالعه کردید برای اقامت و مهاجرت به ایتالیا روش‌های مختلفی وجود دارد که بسته به شرایط خود می‌توانید یکی از این روش‌ها انتخاب کنید. پیشنهاد ما این است قبل از هر تصمیمی با فردی متخصص مشورت کنید و با افزایش دانش خود درباره کشور مقصد از مشکلات و سختی‌های راه مهاجرت خود بکاهید. امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشد.

سؤالات متداول اقامت و مهاجرت به ایتالیا

آیا اقتصاد ایتالیا فلج شده است؟

بر خلاف باور عموم ایتالیا یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای اتحادیه اروپا محسوب می‌شود و زیر ساخت‌های اقتصادی آن جزو 7 کشور برتر دنیا است.

نماد‌های ایتالیا چه چیز‌هایی هستند؟

این کشور در دنیا با بناهای تاریخی، غذاهای لذیذ، پنیرهای متنوع، کمپانی‌های بزرگ ماشین‌سازی (مازراتی، بوگاتی، فراری)، برندها (گوچی، جورجیو آرمانی)، تیم‌های فوتبال (آث میلان، یوونتوس) شناخته می‌شود.

اسکان دانشجویان در ایتالیا چگونه است؟

به دانشجویان در این کشور خوابگاه دانشجویی تعلق می‌گیرد.

آیا ایتالیا هم جزو کشورهای شینگن است؟

بله، کشور ایتالیا جزو کشورهای شینگن محسوب می‌شود.

حقوق هر ساعت کار دانشجویان در ایتالیا چقدر است؟

حقوق هر ساعت تقریباً 6 تا 9 یورو است.

اخذ پذیرش حدوداً چقدر زمان بر است؟

اخذ پذیرش در دانشگاه‌های ایتالیا تقریباً 3 الی 4 ماه به طول می‌انجامد.

نویسنده: امین بابازاده

در صورت داشتن هر گونه سوال در زمینه اخذ ویزا و یا دریافت اقامت می توانید سوالات خود را از ما بپرسید. کارشناسان ما در اسرع وقت به شما جواب خواهند داد.

سوال جدید

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

شهر رم را می‌توان از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین شهرهای جهان که دارای مکان‌های تاریخی باشکوهی است به شمار آورد. در...

درباره شهر میلان بهتر است این نکته را بدانید که یکی از شهرهای پرطرفدار مهاجرتی در کشور ایتالیا است و...

موزه ملی بارگلو فلورانس یکی از جواهرات گرانبهای فرهنگ و هنر ایتالیا است که در قلب شهر فلورانس قرار دارد....

نظرت چی بود؟

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

آژانس مسافرتی سفری دیگر