درباره کشور سوئد بیشتر بدانیم - سفری دیگر

درباره کشور سوئد بیشتر بدانیم

1 آذر 1400

کشور سوئد از کشورهای مهم و پیشرفته ناحیه اسکاندیناوی می باشد. وجود آب و هوای سرد در کشور سوئد این کشور را از پیشرفت و ترقی باز نداشته است.

کشور سوئد یکی از معدود کشورهای اروپایی است که جایگاه خاصی را در بین دیگر کشورها دارد. زیرا مقصد بسیاری از افراد چه از نظر گردشگری یا زندگی و یا تحصیل و کار و سرمایه گذاری، سوئد می باشد. شرایط حاکم بر جامعه از نظر ثبات و رشد اقتصادی؛ امنیت سیاسی و فرهنگ و اخلاق اجتماعی مردم و حکومت سوئد باعث شده است که نقطه توجه بسیاری از افراد باشد و در لیست کشورهای مورد علاقه افراد رتبه بالایی را داشته باشد. اما چرا کشور سوئد مورد توجه می باشد و شرایط حاکم بر این کشور اروپایی چیست؟ در ادامه بیشتر با سوئد آشنا خواهید شد.

درباره کشور سوئد

آشنایی کلی با کشور سوئد

کشور سوئد یکی از کشورهای مهم اروپایی می باشد که از قرن 18 میلادی بعد از یک دوره طولانی که در فقر و اوضاع نابسامان اقتصادی به سر می برد و می توان گفت فقیرترین کشور اروپایی در آن تاریخ محسوب می شد، رشد اقتصادی این کشور به واسطه تصمیمات و سیاست هایی که گرفته شد رو به رشد نهاد و بعد از جنگ جهانی دوم این رشد شدت و قدرت بیشتری گرفت.  سوئد یکی از کشورهای پهناور و دارای جمعیت بالایی نسبت به دیگر کشورهای اروپایی می باشد و دارای 25 استان می باشد. در مورد تاریخ و زمان تاسیس کشور سوئد داستان های آمیخته با افسانه و واقعیت بسیاری وجود دارد اما تاریخ مکتوبی که در مورد این کشور وجود دارد، از زمان حمله وایکینگ ها به این کشور و تصرف آن می باشد که از قرن 7 میلادی تا اوایل قرن 11 میلادی بر این سرزمین حکمرانی کرده اند. اما به طور کلی حکومت سوئد امروزه پادشاهی مشروطه می باشد.

آشنایی کلی با کشور سوئد

کشور سوئد دارای شهرهای مهم بسیاری است و استکهلم از مهمترین شهرهای سوئد و پایتخت آن محسوب می شود. این کشور با وجود اینکه که به قطب شمال نزدیک است و دارای آب و هوای سرد طولانی است اما دارای جاذبه های طبیعی بسیار زیبایی می باشد و از جنگل های سرسبز بسیاری پوشیده شده است. تراکم جمعیت در کشور سوئد پایین بوده و بیشتر مردم در نواحی جنوب اسکان دارند. هزینه های زندگی در سوئد نسبتا بالا می باشد اما با توجه به رفاه اجتماعی و امکاناتی که در اختیار مردمان و به خصوص کودکان قرار گرفته است، تمامی این موارد را پوشش می دهد.

تا به اینجا معرفی مختصری در مورد کشور سوئد داشتیم، برای آشنایی بیشتر با کشور سوئد ادامه مطالب را همراه ما باشید.

موقعیت جغرافیایی کشور سوئد

کشور سوئد در شبه جزیره اسکاندیناوی و در شمال اروپا واقع شده است که با کشورهای مهمی مانند نروژ، فنلاند دانمارک همسایه می باشد که این کشورها نیز در تاریخ و زبان و فرهنگ مردم و کشور سوئد تاثیر گذار بوده اند. سوئد از نظر پهناوری رتبه چهارم را در قاره اروپا دارد و چیزی بیش از 10 میلیون نفر جمعیت این کشور را تشکیل می دهد. شاید بهتر باشد که بدانید که موقعیت کشور سوئد باعث شده است که این کشور از مهاجرپذیرترین کشورها باشد و بر اساس آماری که صورت گرفته است بیش از دو میلیون نفر از جمعیت سوئد را مهاجران تشکیل می دهند. البته در گذشته های دور مردمانی از فنلاند به این کشور مهاجرت کردند و بخش زیادی از جمعیت را تشکیل دادند.

زمانی که به سوئد سفر می کنید شما شاهد دریاچه ونرن می باشید که بزرگترین دریاچه در ناحیه اتحادیه اروپا است و رود تورنه بیشترین مرز را با کشور فنلاند دارد. در بخش مرکزی سوئد نیز دریاچه دیستریکت واقع شده است اما به طور کلی می توان گفت چیزی در حدود 10 درصد از کشور سوئد را رودخانه و دریاچه فرا گرفته است، همچنین شاهد پوشش جنگلی گسترده ای هستیم که بیش از نیمی از این کشور را پوشش می دهد. در غرب سوئد شاهد کوه های اسکاندیناوی می باشیم که این بخش از کشور را احاطه کرده است. سوئد دارای 25 استان یا ایالت می باشد اما به طور کلی بر اساس تقسیم بندی که صورت گرفته است به سه بخش کلی استان های شمالی، مرکزی جنوبی تقسیم شده است، و از نظر تقسیم بندی محیطی و جغرافیایی به چهار بخش کلی کوهستانی در شمال، مناطق مرتفع و مناطق جلگه ای در بخش جنوبی و دریاچه مرکزی که قبلا به آن اشاره شد.

آب و هوای سوئد

یکی از مشخصاتی که با آن سوئد را می شناسیم، آب و هوای سرد این منطقه می باشد. به دلیل نزدیکی سوئد با قطب شمال این منطقه از ناحیه اسکاندیناوی، شاهد تابستان های کوتاه اما به میزان دلچسبی گرما است، اما زمستان در این کشور طولانی و سرد است و بیشتر روزهای سال هوا روشن است مخصوصا در بخش شمالی سوئد که در این ناحیه شاهد پدیده زیبای خورشید نیمه شب خواهید بود. از این رو بیشتر تراکم جمعیت و نواحی که مردم زندگی می کنند در بخش های مرکزی و رو به جنوب می باشد و شاهد آب و هوای چهار فصل در این نواحی خواهیم بود. اما به دلیل جریان گرم گلف استیم به طور کلی می توان گفت که آب و هوای سوئد دارای رطوبت می باشد که باعث شده است تابستان گرم و زمستان سرد باشد.

آب و هوای سوئد

حکومت کشور سوئد

سوئد از جمله کشورهای اروپایی است که در طول حیات خود شاهد تغییر و تحول های بسیاری در عرصه اداره کشور بوده است و با جنگ ها و تغییر حکومت های بسیاری روبرو بوده است تا امروزه به این جایگاه با ثبات در عرصه حکومت دست یابد و یکی از کشورهای موفق در اداره کشور باشد. حکومت در سوئد از نوع پادشاهی مشروطه می باشد. به این معنی که کشور توسط پارلمان و توسط تصمیمات این پارلمان و توسط شخص نخست وزیر اداره می شود و پادشاه نیز ملزم به رعایت قوانین می باشد. اما وجود پادشاه به دلیل وجود یک نیروی متحد کننده در این کشور وجود دارد.

حکومت کشور سوئد

فعالیت های سیاسی سوئد

کشور سوئد به دلیل اینکه عضو اتحادیه اروپا می باشد، بخش عمده ای از سیاست های وی تحت تاثیر و تصمیم گیری این اتحادیه می باشد به عنوان مثال سوئد در سال 1995 یکی از کشورهای عضو ناتو شد اما بعدها به دلیل رفراندومی که توسط اتحادیه اروپا و منطقه یورو صورت گرفت، از ناتو جدا شد. کشور سوئد همچنین عضو سازمان ملل متحد، تجارت جهانی است.

شرایط اقتصادی در سوئد

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، سوئد تا اواخر قرن 18 میلادی یکی از کشورهای فقیر اروپا بود اما بعد از جنگ جهانی دوم رشد اقتصادی این کشور بیشتر شد و صادرات خود را در زمینه تولیدات صنعتی مانند ماشین آلات گسترش داد. از آنجایی که بیشتر نواحی سوئد را جنگل پوشانده است عمده محصولات آن در زمینه چوب و تولید ماشین آلات در این زمینه و تولید کاغذ و … می باشد. همچنین وجود مراتع وسیع در ناحیه جنوب باعث شده است که پرورش دام مانند گاوهای شیری، خوک و مرغ در این نواحی رونق خوبی داشته باشد و حتی باعث شده است که اهمیت آن نسبت به کشاورزی بیشتر شود. با اینکه سوئد مرزهای آبی بسیاری دارد اما ماهیگیری و تجارت در این زمینه بخش کوچکی از اقتصاد سوئد را تشکیل می دهد.

همانطور که گفته شد بیشتر نواحی سوئد را جنگل فرا گرفته است، از این رو چوب و همچنین وجود معادنی مانند سنگ معدن فلزی از منابعی است که اقتصاد سوئد را به خود وابسته کرده است. سوئد از نظر داشتن سوخت فسیلی می توان گفت چندان موقعیت خوبی ندارد و برای تامین، وارد کننده سوخت های فسیلی است اما نیروی هیدرولیکی بیشتر در این کشور مورد استفاده قرار می گیرد و از آن طریق حداقل نیمی از نیاز به انرژی الکتریکی تامین می شود. با اینکه سوئد عضو اتحادیه اروپا می باشد اما واحد پول رایج این کشور کرون می باشد. از نظر میزان تورم تقریبا شاخص تورم در این کشور صفر است و یکی از مناطق آزاد برای سرمایه گذاری مخصوصا در زمینه های زیست محیطی و انرژی های طبیعی است.

جاذبه های گردشگری در کشور سوئد

با توجه به مطالبی که تا به اینجا گفته شد، متوجه می شویم که سوئد کشوری است که از نظر طبیعت دارای مناطق گردش پذیر بسیاری می باشد و همچنین به دلیل تاریخ پر فراز و نشیبی که دارد، دارای یادمان و یادگاری های بسیاری از تاریخ این کشور می باشد. بنابراین اگر بخواهیم جاذبه های گردشگری سوئد را به دو دسته عمده تقسیم بندی کنیم، می توانیم به جاذبه های طبیعی و بناها و مکان های تاریخی اشاره داشته باشیم. البته هر شهر از کشور سوئد خود به تنهایی نیاز به سفری چند روزه را می طلبد که در ادامه علاوه بر اشاره به جاذبه های گردشگری، با مهمترین شهرهای سوئد نیز آشنا خواهید شد.

جاذبه های گردشگری در کشور سوئد

جاذبه های طبیعی گردشگری سوئد

زمانی که به کشور سوئد قدم می گذارید می توانید طبیعتی که ترکیبی از جنگل، کوه، دریا و رودخانه است را ببینید. از جمله این مراکز طبیعی گردشگری می توان به این موارد اشاره داشت:

مجمع الجزایر سوئد: زمانی که شما به شهر استکهلم سفر می کنید علاوه بر بازدید از داخل این شهر قدیمی و زیبا می توانید از مجمع الجزایر بزرگ سوئد که در اطراف استکهلم وجود دارد نیز بازدید نمایید. برای دسترسی و بازدید از از این جزایر زیبا که تنها یک درصد از آنها قابل سکونت است کشتی های مسافربری در اختیار بازدید کننده ها قرار داده شده است که با توجه به آب و هوای سوئد، رونق این سفرها در فصل تابستان بیشتر از فصول دیگر می باشد. در این جزیره شما با طبیعت بکر و حیات وحش دست نخورده ای روبرو خواهید بود که تصاویر بسیار لذت بخشی را رقم می زند. جزیره بورانو، جزیره گوتلند، جزیره گلیندا، جزیره سندون و … از جمله جزایر مشهور می باشند.

پارک ملی Kosterhavet Marine: این پارک یک پارک دریایی است و شاید بتوان لقب زیباترین جاذبه طبیعی کشور سوئد را به آن داد. زیرا این پارک ملی دریایی زیستگاه بیش از 200 نوع موجود و گیاه دریایی می باشد. این پارک دریایی در یکی از جزایر سوئد یعنی در جزیره Koster واقع شده است. علاوه بر بازدید از این پارک ملی، بازدیدکنندگان می توانند در فصول گرم به شنا بپردازند و در فصول دیگر به ماهیگیری در آن بپردازند.

کوه های Are: یکی از مناطقی که همواره هیجان افراد را برای گردش بر می انگیزد مناطق کوهستانی می باشد مخصوصا کوهستان های پوشیده از برف که موقعیت خوبی را برای اسکی کردن در اختیار افراد قرار می دهد. از ویژگی های جالب توجه این پیست اسکی می توان به این اشاره داشت که امکان اسکی در شب فراهم شده است و شما در برخی از فصول سال شاهد شفق های قطبی نیز خواهید بود.

آبشار دانسکا: یکی دیگر از مناطق گردشگری در سوئد آبشاری است که کمی دورتر از شهر هالم اشتات قرار دارد و برای یک تعطیلات آخر هفته مکانی فوق العاده دلکش می باشد.

این موارد برخی از جاذبه های طبیعی کشور سوئد بود و موارد بسیاری از این دست در سراسر سرزمین سوئد وجود دارد مانند پارک ملی آبیسکو که منطقه ای فوق العاده برای مشاهده شفق قطبی می باشد.

مکان های دیدنی و باستانی در سوئد

از جمله مکان های دیدنی در سوئد می توان به این موارد اشاره داشت:

ویسبی، گوتلند: این شهر یکی از شهرهای باستانی و مربوط به قرون وسطی می باشد که به مروارید بالتیک مشهور است و توسط سازمان بین المللی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است. از نظر قدمت اگر بخواهیم در مورد این شهر بگوییم به زمان وایکینگ ها برمی گردد. یکی از ویژگی های جالبی که این شهر دارد و سالانه افراد بسیاری را به سمت خود می کشاند وجود رزهای وحشی در کنار ساختمان ها و سازه های قرون وسطایی می باشد که زیبایی این ناحیه را دو چندان می کند. سازه های این شهر با استفاده از چوب و سنگ ساخته شده است و سنگفرش های آن هنوز هم خودنمایی می کند. این شهر بیش از 90 کلیسا دارد که خود آنها دارای معماری و زیبایی خاصی است که حتما باید از آنها بازدید نمود.

مکان های دیدنی و باستانی در سوئد

یورگاردن: اگر می خواهید به مکانی بروید که بیشتر موزه ها را در خود جای داده است  و دیگر نیازی به سفرهای طولانی نداشته باشید، باید گفت در مرکز شهر استکهلم جزیره ای واقع شده است به نام یورگاردن که به راحتی می توانید از موزه های آبا، قوم شناسی، واسا، موزه باغ وحش دیدن نمایید و برای استراحت نیز می توانید از پارک های تفریحی در این جزیره کوچک استفاده نمایید.

بهترین شهرهای کشور سوئد

همانطور که گفته شد سوئد کشوری پهناور و دارای 25 استان می باشد که شهرهای مهم تجاری و گردشگری و … بسیاری را در خود جای داده است. از جمله این شهرها می توان به استکهلم (پایتخت)، گوتنبرگ، و کشو، مالمو، اوپسالا، سیگتونا اشاره داشت که هر کدام دارای ویژگی های خاص و منحصر به فرد خود می باشند. در ادامه به توضیح در مورد برخی از این شهرهای مهم می پردازیم.

بهترین شهرهای کشور سوئد

استکهلم سوئد

استکهلم از جمله شهرهای شناخته شده در جهان می باشد و کمتر کسی است که نام این شهر را نشنیده باشد. استکهلم را برجر یارل در قرن 12 میلادی که به سلطنت رسید بنایش را نهاد و از آن زمان جز شهرهای مهم و پایتخت کشور سوئد شد. این شهر یکی از زیباترین شهرهای دنیا می باشد و دارای جزایر بسیاری در اطراف خود می باشد. از نظر آب و هوایی بسیار پاکیزه می باشد و از نظر زندگی و میزان مدرنیته بودن در سطح بسیار بالایی قرار دارد به طوری که از نظر مردم سوئد و هر فردی که وارد این شهر می شود، یک شهر کامل از هر نظر می باشد. رفت و آمد در این شهر آسان است و به راحتی می توان به مناطق مختلف شهر دسترسی داشت.

گوتنبرگ سوئد

دومین شهر بزرگ کشور سوئد، گوتنبرگ می باشد که یک شهر ساحلی و بندری می باشد اما این قضیه باعث نشده است که شهری شلوغ باشد. زمانی که افراد به این شهر سفر می کنند متوجه خواهند شد که آرامشی که در این شهر حاکم  است از شهر استکهلم بیشتر است. اگر فردی علاقه مند به تاریخ و فرهنگ این کشور می باشد حتما باید از شهر گوتنبرگ و موزه های این شهر دیدن کند.

شهر مالمو سوئد

سومین شهر بزرگ سوئد که در جنوبی ترین ناحیه کشور سوئد قرار دارد، شهر مالمو است. این شهر تا قرن 17 متعلق به دانمارک بوده است، از این رو زمانی که به این شهر سفر می کنید بیشتر با فرهنگ و خلق و خوی دانمارکی ها مواجه خواهید شد تا سوئد. این شهر نسبت به دیگر شهرهای سوئد دارای آب و هوای گرمتری است و تابستان های معتدل و خوش آب و هوایی دارد. این شهر به عنوان اولین شهر تجاری سوئد در سال 2006 انتخاب شده است.

شهر مالمو سوئد

اوپسالا کجاست؟

یکی دیگری از شهرهای مهم کشور بزرگ سوئد، شهر اوپسالا می باشد که چهارمین شهر بزرگ سوئد می باشد و بیشتر مورد علاقه جوانان می باشد هم به دلیل تفریحات شبانه و شب زنده داری در این شهر و هم به واسطه وجود دانشگاه های مهم و مطرح این کشور.

تحصیل در کشور سوئد

یکی از ویژگی هایی که باعث رشد و پیشرفت کشوری می شود، اهمیت و توجهی است که به امر تحصیل و آموزش داده می شود. کشور سوئد یکی از موفق ترین کشورهای دنیا از نظر تحصیلی می باشد و یکی از پر درخواست ترین کشورها برای تحصیل در دانشگاه های این کشور می باشد. سیستم آموزشی مستقل مبتنی بر صرف زمان کمتر آموزش توسط مربیان و اختصاص دادن زمان بیشتر برای مطالعه و تحقیق به دانشجویان از رمزهای موفقیت در امر آموزش محسوب می شود. کودکان در این کشور حق بالایی دارند، از این رو به آموزش آنها بهایی بیشتر داده می شود. در دوران تحصیلات دانشگاهی نیز، دانشگاه های این کشور تمامی امکانات لازم را برای آرامش روانی و امنیت مالی برای دانشجویان فراهم می آورد. از دانشگاه های معروف سوئد می توان به دانشگاه سلطنتی KTH اشاره داشت.

تحصیل در کشور سوئد

حق کودکان در سوئد

شاید بتوان گفت یکی از ویژگی های بارز کشور سوئد، اهمیتی است که به کودکان و خانواده ها داده می شود و تمامی تلاش دولت و حکومت کشور سوئد بر داشتن بنیان خانواده ای قدیم و کودکانی سالم است. از جمله امکانات و برنامه هایی که دولت در قبال خانواده بر خود ملزم می داند برآوردن شرایطی است که خانواده بتواند بیشترین زمان را با کودک خود سپری کند. برای مثال برای آنها تا 18 ماه پس از تولد نوزاد حق و حقوق قائل می شود و والدین می توانند مرخصی همراه با حقوق کامل داشته باشند. از سوی دیگر والدین نیز موظف هستند که تا سن 8 سالگی فرزند خود تا 25 درصد از زمان کاری خود را کوتاه کنند و به امور کودکان خود اختصاص دهند. از این رو زمانی که به سوئد سفر می کنید شاهد وجود خانواده های گرم، همراه با کودکان در مکان های عمومی و تفریحی هستید.

حق کودکان در سوئد

فرهنگ و اخلاق مردم سوئد

یکی از مهمترین مواردی که در مورد هر کشور نظر همه را جلب خواهد کرد اخلاق و فرهنگ مردم آن کشور می باشد و اخلاق خوب باعث جذب گردشگر بسیار و روابط گسترده خواهد شد. مردم کشور سوئد همواره به اصل برابری بین انسان ها معتقد هستند و کودکان خود را نیز با این اصل مهم پرورش می دهند. مردم سوئد چندان اهل تجمل گرایی و فخر فروشی و افراط گری نیستند و سعی می کنند همواره در تمامی زمینه ها حد اعتدال را رعایت کنند. اما باید در مورد اخلاق مردم سوئد این مورد را هم گفت که چندان در محیط های بیرون رفتاری پر انرژی ندارند و از حرکات جلف و زننده پرهیز می کنند و زمانی که مورد جالبی برای خنده مطرح شود به لبخندی معمولی بسنده می کنند زیرا این مورد را در محافل عمومی ناپسند می دانند.

نویسنده: امین بابازاده

در صورت داشتن هر گونه سوال در زمینه اخذ ویزا و یا دریافت اقامت می توانید سوالات خود را از ما بپرسید. کارشناسان ما در اسرع وقت به شما جواب خواهند داد.

سوال جدید

مطالعه مطالب زیر نیز می توانید برای شما مفید باشد

آب و هوای استکهلم: کشور سوئد یکی از کشورهای منطقه شمالی به شمار می‌رود که اکثر مردم پس از شنیدن...

هزینه های زندگی در کشور سوئد با توجه به اینکه کشور سوئد در بین کشورهای اروپایی و کشورهای حوزه اسکاندیناوی...

گوتنبرگ یکی از زیباترین و مهم‌ترین شهرهای سوئد است که به خاطر داشتن آب و هوای ملایم‌تر و حال و...

نظرت چی بود؟

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

0 نظر

دیدگاهی ارسال نشده است!

آژانس مسافرتی سفری دیگر